Andreas Triantafillidis On Νοέμβριος - 16 - 2011

5 λόγοι που θα σας πείσουν να βάλετε το ποδήλατο στην καθημερινότητά σας!
Μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, καλύτερη υγεία, περισσότερη ενέργεια, μείωση του κόστους και επιπλέον διασκέδαση… Είναι γεγονός – η ποδηλασία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο με πολλούς τρόπους. Παρακάτω είναι μερικοί από τους λόγους, μαζί με κάποια στατιστικά, που θα σε κάνουν να πας στην εργασία σου με το ποδήλατο (αν δεν το κάνεις ήδη..!).

1. Νιώθεις πιο χαρούμενος
Εκτός από την αυξημένη αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση που θα σας δώσει η καλύτερη φυσική κατάσταση και το πιο γυμνασμένο σώμα σας, απλώς το να ξοδεύετε περισσότερο χρόνο έξω, θα σας φτιάξει το κέφι. Αυτό οφείλεται στην ικανότητα του ηλιακού φωτός να αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης σας, της ορμόνης που είναι υπεύθυνη για την καλή διάθεση.

Έτσι, εάν θέλετε να καταπολεμήσετε την κακή διάθεση μετά από τις άπειρες ώρες καθισιού σε ένα γραφείο με τεχνητό φωτισμό, πρέπει να βγείτε έξω για να εκτεθείτε σε περισσότερο φως της ημέρας. Ο συνιστώμενος φωτισμός σε ένα γραφείο είναι περίπου 300lux μονάχα, ενώ η ισχύς του ήλιου φτάνει πάνω από τα 1000lux ακόμη και τις ημέρες με συννεφιά. Το πλήρες φως της ημέρας (όχι απευθείας στον ήλιο) δίνει 10,000-25,000 lux. Εμπρός λοιπόν, βγείτε έξω!

Επίσης, όταν εκτίθεστε περισσότερο στο φυσικό φως στη ζωή σας, κοιμάστε καλύτερα και περισσότερο. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Ιατρικής του Stanford ζήτησαν από πάσχοντες από αϋπνία με καθιστική εργασία, να κάνουν ποδήλατο για 20-30 λεπτά κάθε δεύτερη μέρα. Το αποτέλεσμα; Ο χρόνος που έπαιρνε στους πάσχοντες μέχρι να κοιμηθούν μειώθηκε κατά το ήμισυ και ο χρόνος που κοιμούνταν αυξήθηκε σχεδόν κατά μια ώρα.

«Η άσκηση έξω σας εκθέτει στο φως της ημέρας», εξηγεί ο καθηγητής Jim Horne από το Κέντρο Ερευνών Ύπνου του Πανεπιστημίου Loughborough. «Αυτό βοηθά να έχετε τον καρδιακό ρυθμό σας σε συγχρονισμό και να αποβάλει το σώμα σας την κορτιζόλη, την ορμόνη του στρες που μπορεί να εμποδίσει τον βαθύ, αναζωογονητικό ύπνο.»

2. Ζεις περισσότερο
«Η έρευνά μας έδειξε ότι τα άτομα που ασκούνται τακτικά έχουν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων, διαβήτη τύπου ΙΙ, όλων των τύπων καρκίνου, υπέρτασης και παχυσαρκίας», λέει ο δρ Lynn Cherkas του King’s College του Λονδίνου.
Στην έρευνα σύγκριναν πάνω από 2400 διδύμους και διαπίστωσαν ότι εκείνοι που έκαναν ποδήλατο τρεις φορές από 45 λεπτά κάθε εβδομάδα ήταν «βιολογικά νεώτεροι» κατά εννέα χρόνια, έχοντας λάβει υπόψη και άλλες επιρροές, όπως ο δείκτης μάζας σώματος (ΒΜΙ) και το κάπνισμα.

Σύμφωνα με το Βρετανικό Καρδιολογικό Ίδρυμα, περίπου 10.000 θανατηφόρα καρδιακά επεισόδια θα μπορούσαν να αποφευχθούν κάθε χρόνο αν οι άνθρωποι γυμνάζονταν περισσότερο. Μελέτες από το Πανεπιστήμιο Purdue στις ΗΠΑ έχουν δείξει ότι η τακτική ποδηλασία – ακόμα και μόλις 20 μίλια (32,19χλμ) την εβδομάδα – μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων κατά 50%.

Η τακτική άσκηση με το ποδήλατο μπορεί να σας προστατεύσει ακόμα και από την έντονη δυσκοιλιότητα, σύμφωνα με τη Βρετανίδα γαστρεντερολόγο Δρ Ana Raimundo, η οποία δηλώνει ότι «Η σωματική άσκηση βοηθά στη μείωση του χρόνου που χρειάζεται η τροφή για να μετακινηθεί μέσω του παχέως εντέρου, περιορίζοντας την ποσότητα του νερού που απορροφάται πίσω στο σώμα σας και αφήνοντάς σας με πιο μαλακά κόπρανα, τα οποία είναι πιο εύκολο να περάσουν».

Κάνοντας αερόβια άσκηση, όπως η ποδηλασία, επιταχύνει επίσης το ρυθμό της αναπνοής σας και την καρδιακή σας συχνότητα, βοηθώντας έτσι να τονωθεί η συστολή των μυών του εντέρου και να μην έχετε πρόβλημα. «Καθώς επίσης σας προφυλάσσει και από τυμπανισμούς, το οποίο βοηθά στην προστασία κατά του καρκίνου του εντέρου», εξηγεί η Δρ Raimundo.

3. Οικονομία στις μετακινήσεις
Σύμφωνα με στατιστική έρευνα, το ετήσιο κόστος των ιδιόκτητων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι περίπου £ 5869, το οποίο αφορά κατά βάση τα καύσιμα. Σήμερα, η μέση τιμή της βενζίνης στα πρατήρια της Νομαρχίας Αθηνών είναι στα 1,654 ευρώ ανά λίτρο και του ντίζελ σε 1,34 ευρώ ανά λίτρο, με τα δύο στοιχεία να ανέρχονται σε επίπεδα ρεκόρ και να συνεχίζουν να αυξάνονται. Οπότε, θα πρέπει να καταλήγουμε στα λεωφορεία και το μετρό; Δε θα ήταν και η καλύτερη λύση, αν αναλογιστεί κανείς τις τιμές των εισιτηρίων που όλο κι ανεβαίνουν.

Οι δημόσιες δαπάνες μεταφοράς λοιπόν έχουν φτάσει στα ύψη και τη λύση για τις καθημερινές μας μετακινήσεις, όπως και τη δεκαετία του ’70, φαίνεται να δίνει το ποδήλατο. Με το ποδήλατο, ο μόνος πληθωριστικός παράγοντας είναι το αυξανόμενο κόστος της τροφής που πιθανόν να χρειάζεστε, καθώς κι εκείνο για τη ποδήλατο και τη συντήρησή του. Αλλά πρέπει να τρώτε ούτως ή άλλως, και τα έξοδα και η απόσβεση ενός ποδηλάτου στη χειρότερη περίπτωση μετράται σε εκατοντάδες ευρώ, σε σύγκριση με τις χιλιάδες που πάνε σε ένα αυτοκίνητο.

4. Αδυνατίζεις
Αθλητικοί ψυχολόγοι έχουν διαπιστώσει ότι ο ρυθμός μεταβολισμού του σώματος –η αποτελεσματικότητα με την οποία καίμε τις θερμίδες και το λίπος- δεν αυξάνεται μόνο κατά τη διάρκεια της άσκησης, αλλά και για αρκετές ώρες μετά. ‘Ακόμα και μετά από 30΄ποδήλατο θα μπορούσατε να καίτε ένα υψηλότερο ποσό των συνολικών θερμίδων για κάποιες ώρες μετά τη διακοπή,’ λέει ο Mark Simpson του Πανεπιστημίου του Loughborough στην Αγγλία.

Και καθώς θα έχετε καλύτερη φυσική κατάσταση, τα οφέλη θα είναι πιο έντονα. Μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι οι ποδηλάτες που ενσωμάτωσαν γρήγορα διαστήματα στις μετακινήσεις τους έκαψαν τρεισήμισι φορές περισσότερο σωματικό λίπος από εκείνους που έκαναν ποδήλατο συνεχόμενα αλλά σε χαμηλότερο ρυθμό.

Αμέτρητοι άνθρωποι που θέλουν να χάσουν βάρος σκέπτονται ότι ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσουν είναι το τζόκινγκ. Αλλά ενώ το τρέξιμο καίει το λίπος καλά, δεν είναι ό, τι καλύτερο για το σώμα σας, ειδικά αν έχετε κάποια κιλά παραπάνω. Σκεφτείτε το λιγάκι: κάθε φορά που το πέλμα σας χτυπάει το έδαφος είναι σα να χτυπάει κάτω δύο ή τρεις φορές το βάρος σας. Αν για παράδειγμα ζυγίζετε 70 κιλά, μιλάμε για πολλή επιβάρυνση!
Απ’ την άλλη, αν ξεκινήσετε με το ποδήλατο το μεγαλύτερο μέρος του βάρους σας απορροφάται από τη σέλα, οπότε τα οστά και οι αρθρώσεις σας δεν επιβαρύνονται τόσο.

Ένα από τα πιο ελκυστικά πλεονεκτήματα της ποδηλασίας για αναψυχή είναι ότι μπορείτε να το συνδυάσετε με τις μετακινήσεις σας, να πηγαίνετε στη δουλειά σας φρέσκοι και ανανεωμένοι, έχοντας κάνει και τη γυμναστική σας. Επίσης, θα βελτιωθεί η φυσική σας κατάσταση χωρίς να προσπαθήσετε και πολύ, θα νιώθετε και θα δείχνετε νεώτεροι. Σύμφωνα με το Εθνικό Φόρουμ του Ίδρυματος της Στεφανιαίας Καρδιακής Νόσου των Ηνωμένων Πολιτειών, οι τακτικοί ποδηλάτες έχουν ένα φυσικό επίπεδο ίσο με εκείνο ενός ατόμου 10 χρόνια νεώτερου.

5. Σώζεις τον πλανήτη
Για να κατασκευαστεί ένα ποδήλατο χρειάζεται περίπου το 5% των υλικών και της ενέργειας που απαιτούνται για να φτιαχτεί ένα αυτοκίνητο κι επιπλέον, η ρύπανση από ένα ποδήλατο είναι μηδενική. Τα ποδήλατα είναι και αποδοτικές ‘μηχανές’ –μετακινείσαι τρεις φορές πιο γρήγορα απ’ ότι όταν περπατάς καταναλώνοντας την ίδια ενέργεια.

Με περίπου το ¼ των εκπομπών CO2 να προέρχονται από τα οχήματα στους δρόμους, δεν αποτελεί έκπληξη ότι με το να αφήσετε το αυτοκίνητό σας σπίτι θα βοηθήσετε σίγουρα στη μείωση της ρύπανσης, τόσο στην τοπική κοινωνία, όσο και παγκοσμίως. Είτε περπατάτε, είτε κάνετε περισσότερο ποδήλατο ακόμα και για τα κοντινά σας ταξίδια, θα μειωνόταν και η εξάρτησή μας από το πετρέλαιο. Να μην αναφέρουμε και την ευκολία που θα έχετε στην εύρεση θέσης παρκινγκ…

Ακόμα το σκέφτεστε;

Leave a Reply

Συμπληρώστε την παρακάτω μαθηματική εξίσωση για να αποδείξετε ότι δεν είστε ρομπότ! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Featured Video
Sponsors